BDS-kampanjer

BDS-rörelsen leds av palestinier och grundades 2005 via ett upprop för frihet, rättvisa och jämlikhet. Sedan dess har rörelsen spridits över hela världen och samlar organisationer, fackförbund, kyrkor, studentföreningar och individer som uppmanar till ickevåldsaktioner i form av bojkott, desinvestering och sanktioner tills Israel agerar i enlighet med internationell rätt. BDS-rörelsen inspireras av den sydafrikanska anti-apartheidrörelsen och dess kärna är den enkla principen att palestinier har rätt till samma rättigheter som resten av mänskligheten.

Här är exempel på några aktuella BDS-kampanjer, för mer se bdsmovement.net.

Konsumentbojkott

Det finns tusentals israeliska och internationella företag som på olika sätt är och i olika grad är delaktiga i Israels brott mot internationell rätt och de systematiska kränkningarna av palestiniers rättigheter. BDS National Committee rekommenderar riktad bojkott, fokus på ett mindre antal företag och produkter som bedöms vara strategiskt viktiga.

Vill du undvika att köpa israeliska varor när du handlar så kontrollera varans streckkodsnummer, det s.k. EAN-numret. Israels landsprefix är 729. Tyvärr kan israeliska produkter gömma sig även bakom andra länders landsprefix där de kan ha förädlats eller paketerats.

Exempel på företag att undvika – men långtifrån en fullständig lista:

  • Carmel Agrexco är moderbolag för i princip alla israeliska jordbruksvaror (frukt och grönsaker är vanligast), som Jaffa, Top, Bio-Top och Carmel. Dadlar t.ex. av märkena Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plains.
  • Livsmedelsprodukter av märkena Danone, Tivall, Nestlé (delägare av bl.a. Hälsans kök).
  • SodaStream kolsyremaskin och tillsatser.
  • Hud- och hårvårdsprodukter som Ahava, Premier, Dead Sea Bodycare, Avani, Moroccan oil.
  • Vin, starkvin och lättdrycker av märkena Carmel, Yarden och Golan Heights Winery (Systembolagets viner, Israel eller Övrigt ursprung)
  • Elektronik, Hewlett Packard och Siemens.
  • Mediciner och läkemedelsprodukter av märket Teva (be om motsvarande läkemedel från annan tillverkare).
  • Tjänster som Airbnb, Booking.com och MyHeritage.

PUMA då?
Kampanjen för att få PUMA att avbryta sponsoravtalet med IFA, det israeliska fotbollsförbundet, som inkluderar lag i de israeliska bosättningarna på ockuperad palestinsk mark, har pågått sedan 2018. Kampanjen har varit besvärlig och kostsam för PUMA. I december 2023, medan Israel utförde massakrer i Gaza, läckte bolaget information om att sponsoravtalet som löper ut i december 2024 inte kommer att förnyas. Tills dess behöver vi fortsätta påminna PUMA om att det är en dålig affär att stödja ockupation, förtryck och brott mot internationell rätt och mänskliga rättigheter.


Desinvestering

Som konsumenter kan vi påverka företag, banker, pensionsfonder och finansinstitut att avsluta sina investeringar i den israeliska marknaden. Kolla upp vilka eventuella kopplingar som finns där du är kund, läs mer hos Don't Buy Into Occupation.

Militärembargo 

Ett fokusområde är att få stopp på internationell vapenhandel med Israel, militär forskning tillsammans med israeliska institutioner och att kräva ett fullständigt militärembargo mot Israel. Uppmaningar riktas till stater, banker, bolag och finansinstitut att sluta investera i krigsmaterieltillverkare som via sina produkter och tjänster är medskyldiga till israeliska folkrättsöverträdelser. Läs mer palestinagrupperna.se/stoparmingisrael.

Puma

Bojkottkampanjen mot sportklädesföretaget Puma, #BoycottPuma, initierad av drygt 200 palestinska idrottslag, pågick under flera år för att förmå Puma att avsluta sin sponsring av det israeliska fotbollsförbundet IFA, vilket inkluderar lag i israeliska bosättningar. Kampanjen, koordinerad av PACBI, ledde till att Puma i december 2023 meddelade att kontraktet med IFA inte förlängs utan avslutas 2024. Läs mer här.

Israeli Apartheid Week

Under den årliga kampanjveckan brukar över 100 evenemang ordnas på universitet och offentliga platser över hela Europa. Läs mer här.

Apartheidfria zoner

Inspirerad av kampen mot apartheid i Sydafrika vill kampanjen definiera så kallade Apartheid Free Zones, ställen fria från israelisk apartheid. En apartheidfri zon innebär att en plats (som kan vara en stad, ett universitet, ett kafé eller en föreningslokal) gör ett principiellt åtagande för alla människors lika rättigheter och för internationell solidaritet fri från rasism, diskriminering, dominans och förtryck. Initiativet kan därigenom skapa breda allianser med andra rättviserörelser. Kampanjen har pågått ett tag i Spanien, Belgien, Norge, Schweiz, Italien och Frankrike. Läs mer här.

CAF

CAF är ett baskiskt bolag som tillverkar lok, tunnelbanevagnar, spårvagnar och andra rälsfordon. Tillsammans med det israeliska företaget Shapir ska CAF förstärka och utöka The Jerusalem Light Rail som kopplar ihop linjenät i Israel med israeliska bosättningar på ockuperat palestinskt område. Grupper runtom i Europa uppmanar kommuner att inte handla med CAF förrän bolaget lämnar ockuperad mark. CAF har svenska handelsförbindelser med ett par kommuner. Läs mer här.

Pinkwashing

PACBI kampanjar mot Israels pinkwashing, där man marknadsför HBTQi-rättigheter för att avleda uppmärksamheten från kränkningar av palestinska rättigheter.
Läs mer här.