BDS-kampanjer

BDS-rörelsen leds av palestinier och grundades 2005 via ett upprop för frihet, rättvisa och jämlikhet. Sedan dess har rörelsen spridits över hela världen och samlar organisationer, fackförbund, kyrkor, studentföreningar och individer som uppmanar till ickevåldsaktioner i form av bojkott, desinvestering och sanktioner tills Israel agerar i enlighet med internationell rätt. BDS-rörelsen inspireras av den sydafrikanska anti-apartheidrörelsen och dess kärna är den enkla principen att palestinier har rätt till samma rättigheter som resten av mänskligheten.

Här är exempel på några aktuella BDS-kampanjer, för mer se bdsmovement.net.

Konsumentbojkott

Det finns tusentals israeliska och internationella företag som på olika sätt är och i olika grad är delaktiga i Israels brott mot internationell rätt och de systematiska kränkningarna av palestiniers rättigheter. BDS National Committee rekommenderar riktad bojkott, fokus på ett mindre antal företag och produkter som bedöms vara strategiskt viktiga.

Vill du undvika att köpa israeliska varor när du handlar så kontrollera varans streckkodsnummer, det s.k. EAN-numret. Israels landsprefix är 729. Tyvärr kan israeliska produkter gömma sig även bakom andra länders landsprefix där de kan ha förädlats eller paketerats. BDS-rörelsen rekommenderar appen Boycat för att lättare hålla koll på produkter och tjänster med koppling till förtrycket av palestinier.

Exempel på företag att undvika – men långtifrån en fullständig lista:

  • Carmel Agrexco är moderbolag för i princip alla israeliska jordbruksvaror (frukt och grönsaker är vanligast, även färska örter), som Jaffa, Top, Bio-Top och Carmel. Dadlar t.ex. av märkena Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plains.
  • Livsmedelsprodukter av märkena Danone, Tivall, Nestlé (delägare av bl.a. Hälsans kök), Sabra (ägs av Strauss Group).
  • SodaStream kolsyremaskin och tillsatser. Kort bakgrund: Sodastream ägde tidigare en fabrik i en bosättning på den illegalt ockuperade Västbanken. 2015 flyttade SodaStream tillverkningen, efter intensiva påtryckningar. BDS-rörelsen har dock fortsatt uppmana till bojkott, bland annat på grund av att bolagets fabrik i Naqab bidrar till fördrivningen av palestinier i området och för att SodaStream anklagas för att diskriminera palestinska arbetare.
  • Hud- och hårvårdsprodukter som Ahava, Premier, Dead Sea Bodycare, Avani, Moroccan oil.
  • Vin, starkvin och lättdrycker av märkena Carmel, Yarden och Golan Heights Winery (Systembolagets viner: Israel eller Övrigt ursprung).
  • Elektronik och teknik:
    Hewlett Packard, Siemens och Chevron.
    Digitala tjänster ägda av Google, Microsoft och Amazon (tex Google Cloud och Amazon Web Services). Läs mer om kampanjen No Tech for Apartheid.
    HD Hyundai, Volvo, CAT, JCB och CAF är delaktiga i tvångsfördrivningen av palestinier genom förstörelse av bostäder, marker och verksamheter och genom uppförandet av illegala bosättningar på stulen palestinsk mark.
  • Mediciner och läkemedelsprodukter av märket Teva (be om motsvarande läkemedel från annan tillverkare).
  • Tjänster som Airbnb, Booking.com, Expedia, Amazon och MyHeritage.

Här hittar du inspiration till brev du kan skicka till butiker, banker med flera!

PUMA då?
Kampanjen för att få PUMA att avbryta sponsoravtalet med IFA, det israeliska fotbollsförbundet, som inkluderar lag i de israeliska bosättningarna på ockuperad palestinsk mark, inleddes 2018. Kampanjen blev besvärlig och kostsam för PUMA. I december 2023, medan Israel utförde massakrer i Gaza, läckte bolaget information om att sponsoravtalet som löper ut i december 2024 inte kommer att förnyas, vilket bekräftades i november 2024.

Nu behöver vi upplysa ersättaren, det italienska bolaget Erreà Sport, om att det är en dålig affär att stödja ockupation, förtryck och brott mot internationell rätt och mänskliga rättigheter.

Coca-Cola, McDonald's, Burger King, Starbucks, Pizza Hut?...
Det förekommer en mängd olika bojkottlistor, ibland med tusentals företagsnamn, men vi i Palestinagrupperna följer den palestinskledda BDS-rörelsens rekommendationer om riktad bojkott som det mest effektiva sättet att göra skillnad. För den som vill vidga bojkotten till att också inkludera andra oetiska företag finns en bra översikt här hos Ethical Consumer.

Ibland väljer BDS-rörelsen att ge stöd till bojkottkampanjer som drivs av andra rörelser och har stora framgångar i specifika länder. Det gäller framförallt bojkott av multinationella bolag som de som nämns i rubriken – som exempelvis Coca-Cola som lagt till på bojkottlistan. Även kampanjerna mot McDonalds, Burger King och Pizza Hut har stöd av BDS-rörelsen eftersom bolagen, deras filialer eller franchisetagare (inte sällan i israeliska bosättningar på ockuperad mark) har gett stöd genom exempelvis stora donationer till den israeliska staten eller den israeliska armén. Starbucks är också föremål för stora bojkottkampanjer. Bolaget ger inte direkt ekonomiskt stöd till Israel, och har inte haft några butiker i Israel sedan 2003, men är föremål för bojkott i många länder av två skäl: 1) Starbucks ledning stämde Starbucks Workers United efter att fackförbundet uttryckt solidaritet med Palestina. 2) Bolagets största aktieägare har stora investeringar i militära bolag med anknytning till den israeliska militärindustrin (Elbit Systems och Lockheed Martin). Därmed kan Starbucks vinster i teorin återinvesteras i bolag som producerar vapen åt den israeliska militären.

Desinvestering

Som konsumenter kan vi påverka företag, banker, försäkringsbolag, pensionsfonder och finansinstitut att avsluta sina investeringar i den israeliska marknaden. Kolla upp vilka eventuella kopplingar som finns där du är kund! Läs mer hos Don't Buy Into Occupation och hos Who Profits.

Sanktioner 

Sanktioner är statliga och multilaterala verktyg som innebär att restriktioner införs för en stat, en organisation, grupp eller individer. När det gäller Israel riktas sanktionskraven mot den israeliska statsledningen, militären och mot ledare för bosättarrörelserna. Ett krav från BDS-rörelsen är också att EU:s och medlemsländernas mycket förmånliga associationsavtal med Israel ska hävas, som ett första steg innan sanktioner, då Israel på ett uppenbart sätt bryter mot villkoren i avtalet.

Militärembargo
Ett stort fokusområde är den globala vapenhandeln med Israel, militära forskningssamarbeten och underrättelseverksamhet med israeliska institutioner, armén och staten. Uppmaningar riktas till FN och till stater att införa ett militärt embargo samt till banker, bolag och finansinstitut att sluta investera i krigsmaterieltillverkare som via sina produkter och tjänster är medskyldiga till israeliska folkrättsöverträdelser. Läs mer på palestinagrupperna.se/stoparmingisrael.

Övriga kampanjer

Apartheidfria zoner
Apartheid Free Zones är ett initiativ som inspireras av den sydafrikanska kampen mot apartheid. En apartheidfri zon innebär att en plats (som kan vara en stad, ett universitet, ett kafé eller en föreningslokal) gör ett principiellt åtagande för alla människors lika rättigheter och för internationell solidaritet. Initiativet kan därigenom skapa breda allianser med andra rättviserörelser. Kampanjen pågår mest intensivt i Spanien, Belgien, Norge, Schweiz, Italien och Frankrike men det finns också några apartheidfria zoner i Sverige. Läs mer här.

Israeli Apartheid Week (IAW)
Under den årliga kampanjveckan brukar över 100 evenemang ordnas på universitet och offentliga platser över hela Europa. Läs mer här.

Pinkwashing
PACBI kampanjar mot Israels pinkwashing, att HBTQi-frågor utnyttjas för att avleda uppmärksamheten från kränkningar av palestiniernas rättigheter. Läs mer här.